Välkommen till Shaolin Si Wushu Guan i Göteborg




San Da

Vad är San Da (även kallat San Shou)?

San shou också känd bland de kinesiska folket som "sanda". I forntidens Kina var namnet "da leitai" ( da: strid, leitai: ringen där kampen pågår). I San Da är tävlingar och tävlingsmomentet en central del. Dess ursprungliga syfte var att kunna hitta ett forum för tävling i Gong Fu, under kontrollerade former. Därför är också San Da förknippat med ett regelsystem som påverkar karaktären på både träning och tävling.

 


 

San Da / Gong Fu

I enkla ordalag skulle man kunna säga att San Da är en kampsport och Gong Fu är en kampkonst. I vilket fall bör man vara medveten om att San Da har blivit helt fristående från Gong Fu. Man måste därför se Gong Fu och San Da i ljuset av deras syfte och plats inom den kinesiska kampkonstvärlden.

Medan Gong Fu handlar mer om att bevara de traditionella teknikerna, är San Da ett sätt att bevara kampmomentet.

 

 

 

Träning

 

Sparring

Träningen i San Da går ut på ren sparring träning, dvs att snabbt lära sig bli effektiv i kamp. Detta uppnås genom ett mångsidigt och rörligt kampsystem där strategin bygger på snärtiga och kraftfulla anfall.

 

Teknik

San shou innehåller sparkar, slag, kast, svepningar, grepp, boxnings och sparktekniker. De flesta kasten och svepen grundar sig på kontring av anfal
l. Kasten är av typen "snabbkast", och skall utföras inom 2 sekunder. Sparkarna utförs med särskild teknik som ger snabbhet och kraft och även inriktas på att inte skapa blottor. Förutom spark- och boxningsteknikerna ingår flera blockeringstekniker för att effektivt dämpa attacker. San Da kan sägas vara en av de moderna kampstilar som har bäst balans mellan hårda och mjuka tekniker.

 

Utrustning / regler

I Sverige är utrustning för de tävlande huvudskydd, tandskydd, benskydd, suspensoar och handskar. Man tävlar barfota på en 8x8m stor plattform utan rep. Internationellt gäller fullkontakt, men i Sverige har man infört vissa restriktioner i reglerna såsom t ex vid knock out mot huvudet, kasttekniker mot nacke och raka sparkar mot knä.

För mer information läs Wushukommitténs San Shou regler.

 

 

Hur går träningen till?


Här följer exempel på hur ett vanligt träningspass kan se ut:

1 min Inledande hälsning (bugning i led, samt hälsningen "amituofo")
5 min uppmjukning (lederna värms upp för att bli undvika skador)
15 min uppvärmning (basket eller traditionell uppvärmning)
10 min stretching och fortsatt uppmjukning (för ökad vighet och rörlighet)
10 min sparkar (grundsparkar för att öka rörligheten och snabbheten i benen)
5 min rast
25 min spark och slagträning mot mitsar, teknikträning och kast
25 min sparring (lättare sparring två och två)
1 min Avslutande hälsning (bugning i led, samt hälsningen "amituofo")

 

För att undvika missförstånd läs gärna igenom våra ordningsregler och etiska regler.


OBS! För att träna San Da i föreningen måste man vara minst 14 år.

 

Kontaktperson för San Da

Tommy Lin

Mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Övriga frågor

Läs Vanliga Frågor eller kontakta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. .

 

 

Everything on this site is copyright © 1998-2017 Shaolin Si Wushu Guan. You may not take anything from this site without our written permittance.
Web design by Kok-Wing Giang at kokwing.giang@gmail.com